Usein kysytyt kysymykset

Alta löydät vastauksia apurahojen hakemisessa esiin nousseisiin kysymyksiin. Kysymykset ovat siinä järjestyksessä, jossa ne tukea hakiessa nousevat esiin.  Jos et löydä vastausta omaan kysymykseesi, ota yhteys tukitoimintaan.

Mihin tukea myönnetään?

Rahat ovat loppu, ja vuokra pitäisi maksaa. Voinko hakea Tukilinjalta tukea?
Tukilinja ei myönnä tukea yleisiin elinkustannuksiin, kuten asumiseen, kodin tarvikkeisiin tai ruokakustannuksiin. Kannattaa kääntyä Kelan puoleen, mikäli sinulla on tuen tarvetta tällaisissa asioissa.

Haluaisin lähteä lomamatkalle. Voinko hakea siihen tukea?
Tukilinja ei tue tavanomaisia lomamatkoja. Kun matkasi peruste on pelkästään virkistysloma, tutustu sosiaalisin perustein tuettuihin kotimaan lomavaihtoehtoihin: www.mthl.fi.

Haluan lähteä opinto/kilpaurheilu/työ -matkalle. Voinko hakea siihen tukea?
Tukilinja voi tukea toimintarajoitteisten, vähävaraisten yksityishenkilöiden matkoja, jos matka liittyy opintoihin, kilpaurheiluun tai tukee työllistymistä. Tukea myönnetään pääsääntöisesti kuluihin, jotka aiheutuvat toimintarajoitteesta (esimerkiksi avustajan matkakulut) ja joista hänen on vaikea suoriutua.
Ryhmämatkoihin voidaan myöntää tukea toimintarajoitteisten henkilöiden matkakulujen omavastuuosuuksien pienentämiseen. Tällaisia ryhmämatkoja voivat olla esimerkiksi erityisluokkien luokkaretket ja muut opintopainotteiset matkat.

Miksi ette myönnä yli 4999 euron suuruisia apurahoja yksityishenkilöille?
Tukilinjan yksityishenkilöille myöntämän apurahan suuruus on enintään 4999 euroa, koska se on tällä hetkellä (2017) lahjaveron raja. Jos summa ylittyy, siitä koituu lahjan saajalle veroseuraamuksia. Käytännössä Tukilinjan myöntämä tuki on kuitenkin usein pienempi ja vastaa hakemuksessa perusteltua tarvetta. Esimerkiksi Tukilinjan myöntämät harrastusvälineet ovat hakijan harrastustason mukaisia aloittelijasta puoliammattilaiseen.

Voinko hakea tukea lääketieteellisen hoidon, terapian tai hoitovälineen kustannuksiin?
Tukilinja ei myönnä tukea sellaisen toiminnan tai välineiden kuluihin, jotka yhteiskunta, työnantaja tai vakuutuslaitos on lain mukaan velvollinen hakijalle kustantamaan. Tällaisia kuluja ovat esimerkiksi sairauden hoitokulut tai -välineet. Apurahaa ei myöskään voi hakea julkisin varoin kustannetun hoidon tai kuntoutuksen omavastuuosuuksiin. Tukilinjan tuki jaetaan tukitoiminnan painopisteiden mukaisesti.
Jos asiantuntija suosittelee jotakin kuntouttavaa terapiaa tai terapiavälinettä, joka hakijalle toimii myös harrastuksena, voi Tukilinja tarveharkintaisesti antaa siihen tukea. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan tällöin Kelan tai vakuutuslaitoksen kielteinen päätös terapian kustantamisesta. Selvitykseksi riittää myös lääkärin tai terapeutin lausunto siitä, miksi terapiaa tai välinettä ei kustanneta julkisin varoin tai että terapiakertojen määrää on rajoitettu.

Voiko asuntolan ohjaaja tai oppilaitoksen opettaja hakea ryhmälle it-laitteita tai muita välineitä pelkästään harrastusryhmässä/opinnoissa käytettäviksi?
Ei voi, Tukilinja ei tue asuntoloita tai oppilaitoksia. Laitteet haetaan aina yksilöllisin perustein ja ne jäävät hakijan omistukseen. Vain jos hakeva yhteisö on kolmannen sektorin pienimuotoinen toimija, voidaan hakemus ottaa käsittelyyn.

Voinko hakea tukea jo ostamaani välineeseen tai maksamiini kuluihin?
Tukea ei pääsääntöisesti myönnetä takautuvasti. Sitä ei siis myönnetä jo hankittuihin välineisiin tai jo maksettuihin tai syntyneisiin kuluihin.

Hakemuksen lähettäminen

Milloin hakemuksen voi lähettää?
Hakemuksia otetaan vastaan jatkuvasti ympäri vuoden ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä. Poikkeuksena ovat yhteistyössä myönnettävät vammaistutkimusapurahat sekä urheiluharrastajien Startti-stipendit. Molempiin on vuosittaiset hakuajat ja niitä haetaan yhteistyötahojen kautta.

Voinko tuoda hakemuksen henkilökohtaisesti?
Tukilinjan tukitoiminnalla ei ole asiakasvastaanottoa. Hakemuksen voi halutessaan tuoda toimistomme (Pasilanraitio 5, 00240 Helsinki) ala-aulan postilaatikkoon.

Voinko lähettää hakemuksen myös sähköpostitse?
Hakemuksen voi täyttää Tukilinjan nettisivuilta löytyvällä sähköisellä lomakkeella. Sen voi sieltä myös tulostaa ja lähettää liitteineen postitse tai sähköpostitse. Jos haluat käyttää sähköpostia, voit joko kirjoittaa hakemuksessa kysytyt tiedot sähköpostiviestiisi tai skannata tulostamasi ja täyttämäsi hakemuksen viestin liitteeksi. Muista tällöin kertoa hakemuksen vapaissa tekstikentissä pyydetyt taustatiedot sähköpostiviestissäsi tai kirjoita niistä erillinen liite.
Voit lähettää hakemuksen edelleen myös käsin kirjoitettuna kirjeenä. Muista kuitenkin kertoa siinäkin kaikki hakemuslomakkeessa mainitut tiedot.
Jos lähetät tai asiantuntija lähettää meille hakemukseesi liitteitä jälkikäteen, varmista että olet lähettänyt varsinaisen hakemuksesi ennen liitteiden lähettämistä. Muista myös mainita hakemuksessasi, että toimitat liitteet myöhemmin.
Postiosoite: Tukilinja / apurahat, Pasilanraitio 5, 00240 Helsinki
Sähköpostiosoite: apurahat@tukilinja.fi

Voinko lähettää valokuvat tarvittavista asiakirjoista, kun käytössäni ei ole skanneria?
Kyllä voitte. Asiakirjat tulisi kuvata siten, että jokainen asiakirjan sivu kuvataan erikseen (1 sivu = 1 kuva). Koko asiakirjan sivun tunnisteineen tulee näkyä kuvassa. Kuvien laadun tulee olla sellainen, että teksti on niistä helposti luettavissa.

Onko sähköisen hakulomakkeen kautta turvallista lähettää henkilötietoja ja asiakirjoja?
Nettisivuillamme käytetään WordPress-alustan tietoturvaohjelmistoa, jota päivitetään säännöllisesti. Sivusto on myös SSL-suojattu.

Tulot

Miksi tarvitsette tulotietoni?
Tukilinjan henkilökohtainen tuki on tarkoitettu henkilöille, joilla on taloudellisia vaikeuksia. Taloudellinen tilanne käy parhaiten ilmi esitäytetyn veroilmoituksen mukana tulevasta verotuspäätöksestä ja sen erittelyosasta, josta löytyvät tarkat tulo- ja varallisuustiedot. Molemmista tarvitaan kopio hakemuksen liitteeksi.
Mikäli tuloissasi on tapahtunut viimeksi toimitetun verotuksen jälkeen muutoksia, liitä hakemukseesi myös tositteet tämänhetkisistä kuukausituloistasi. Mikäli saat toimeentulotukea, voit lähettää tulotietona tuoreimman toimeentulotukipäätöksen.
Henkilön tuen tarvetta arvioitaessa huomioidaan lisäksi poikkeuksellisen kuormittavat elämäntilanteet.

Mikä on verotuspäätös ja sen erittelyosa?
Verohallinto postittaa vuosittain jokaiselle täysi-ikäiselle sekä työsuhteessa olleelle nuorelle kotiin esitäytetyn veroilmoituksen. Sen mukana on edellisen vuoden verotuksen verotuspäätös ja sen tuloja ja varallisuutta koskeva erittelyosa. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan kopio molemmista.
(Toisen lomakkeen vasemmassa yläkulmassa lukee  ”VEROTUSPÄÄTÖS” ja toisen lomakkeen yläkulmassa ”ERITTELYOSA”). Katso esimerkkikuvat asiakirjoista: verotuspäätös ja erittelyosa.

Mikä on vähävaraisuuden raja?
Noudatamme suuntaa-antavina tulorajoina Tilastokeskuksen pienituloisuuden rajoja. Henkilön tuen tarvetta arvioitaessa huomioidaan lisäksi poikkeuksellisen kuormittavat elämäntilanteet.
Linkki Tilastokeskuksen sivuille

Suositukset

Miksi tarvitsette asiantuntijan suosituksen?
Tukilinjafoorumi ei haastattele hakijoita vaan tekee apurahapäätökset hakijan tilanteen tuntevien asiantuntijoiden suositusten perusteella. Asiantuntija vakuuttaa omalla lausunnollaan sen, että hakija tarvitsee haettua toimintaa tai apuvälinettä. Hän ottaa myös vastuun siitä, että kyseinen tuote tai palvelu edistää hakijan toimintakykyä ja toimintamahdollisuuksia.

Kuka voisi olla sopiva asiantuntija / suosittelija?
Asiantuntijaksi sopii henkilö, joka ammatillisessa työroolissaan tuntee hakijan ja tämän tilanteen tai toimintakyvyn. Asiantuntijana voi toimia esimerkiksi hakijaa hoitava toiminta-, puhe- tai fysioterapeutti, psykologi tai kuntoutusohjaaja. Jos läheisin tukikontakti on sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja, hänenkin suosituksensa käy. Mikäli kyseessä on apuraha työllistymiseen, opiskeluun tai harrastamiseen, voi suosittelijana olla esimerkiksi työvalmentaja, opettaja, harrastusohjaaja tai lajivalmentaja. Vapaaehtoistyössä suosittelijana voi olla esimerkiksi yhdistyksen hallituksen jäsen.

Terveyskeskuksen yleislääkäri ei useinkaan ole paras asiantuntija toteamaan yksilöllistä apuväline- tai toimintatarvetta. Jollei muuta hoitokontaktia ole, suositus voidaan pyytää myös häneltä.

Suosituksessa tulee olla suosittelijan allekirjoitus, yhteystiedot (postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite), ammattinimike ja organisaation nimi. Suosittelijoihin voidaan tarvittaessa olla yhteydessä lisätietojen kysymiseksi.
Jos suositus lähetetään sähköisenä, sen tulee olla pdf-muodossa tai kuvatiedosto.

Voiko henkilökohtainen avustaja toimia suosittelijana?
Ei voi. Hakija on henkilökohtaisen avustajan työnantaja, joten häntä ei voi pitää riippumattomana suosittelijana. Henkilökohtaisella avustajalla ei myöskään yleensä ole koulutuksen tuomaa ammatillista pätevyyttä arvioida hakijan tilannetta.

Miksi tarvitsette lääkärinlausunnon toimintarajoitteesta?
Tukilinjan tuen saajat ovat henkilöitä, joilla on sairauden tai vamman aiheuttama pitkäaikainen toimintakyvyn rajoite. Lääkärin lausunnon avulla pyrimme varmistamaan, että hakija on tällainen henkilö. Lääkäriin ei pääsääntöisesti Tukilinjan hakemusta varten tarvitse mennä, vaan tuorein lääkärinlausunto, sairaskertomus tai kuntoutusseloste riittää, mikäli henkilön toimintakyvyssä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia.
Toivomme, että lääkärinlausunto ei olisi vuotta vanhempi, ellei hakijalla ole sellainen sairaus tai vamma, jossa toimintakyvyssä ei tapahdu merkittäviä muutoksia.

Tukipäätösten tekeminen

Kuinka kauan hakemuksen käsittely kestää?
Hakemukset käsitellään 3 kuukauden sisällä niiden saapumisesta, mikäli niissä on kaikki tarvittavat tiedot päätöksen tekemiseksi. Mikäli hakemuksen käsittelyä varten tarvitaan lisätietoja tai liitteitä, hakemuksen käsittely voi kestää kauemmin.

Kuinka usein Tukilinjafoorumi kokoontuu?
Tukilinjan apurahoista päättävä kokous järjestetään noin kerran kuukaudessa eli vähintään 12 kertaa vuodessa. Kokouspäivämääriä ei ilmoiteta hakijoille, vaan päätökset ilmoitetaan kaikille hakijoille postitse kokouksen jälkeen. Toivomme hakijoilta kärsivällisyyttä odottaa päätöstä.

Myönnetyn tuen vastaanotto

Miksi ette maksa rahaa tililleni?
Tukilinjan yksityishenkilöille myöntämä tuki pyritään pääsääntöisesti toimittamaan joko haettuna välineenä tai maksusitoumuksena. Pyrimme välttämään suoran rahallisen tuen maksamista tilille, koska haluamme varmistaa, että tuki käytetään haettuun kohteeseen. Jos tukisumma jostakin perustellusta syystä maksetaan tilille, on sen käytöstä toimitettava Tukilinjan tukitoimintaan maksutosite välittömästi, kun tuki on käytetty.

Sain maksusitoumuksen päätökseni mukana, miten toimin?
Maksusitoumus on tehty tiettyyn hankintapaikkaan ja siihen on merkitty maksimisumman lisäksi tieto siitä, mitä maksusitoumuksella voi hankkia. Maksusitoumuksella ei voi hankkia muuta kuin niitä tuotteita tai palveluita, jotka siihen on kirjattu. Kun Tukilinja tekee maksusitoumuksen johonkin liikkeeseen, ei tuen saajasta anneta liikkeeseen mitään henkilötietoja.
Tuen saaja voi maksusitoumuksen kanssa mennä kyseiseen liikkeeseen ja antaa maksusitoumuksen myyjälle. Sen jälkeen hän voi tehdä siinä mainitut hankinnat. Maksusitoumus on maksuväline, joka jää liikkeelle. Liike laskuttaa Tukilinjaa tehdystä hankinnasta. Jos tuen saaja haluaa ostaa maksimisummaa arvokkaamman tuotteen, hän voi maksaa maksusitoumuksen ylittävän summan itse.

Haastattelupyyntö Tukilinja-lehdestä

Olen saanut Tukilinjan apurahan, ja Tukilinjan freetoimittaja otti minuun yhteyttä pyytäen haastattelua lehtijuttua varten. Mitä tietoja hänelle on minusta annettu?
Kun lehteen valitaan mahdollisia haastateltavia tuen saajia, he ovat kaikki sellaisia, joiden nimi ja tukipäätös on jo julkaistu lehdessä. Toimittajalle annetaan mahdollista lehtiartikkelia varten taustatiedoksi vain lehdessä julkaistu tukipäätösteksti ja yhteystiedot. Jos haastattelu toteutuu, haastateltava itse päättää, mitä haluaa saamastaan tuesta kertoa. Hänellä on oikeus tarkistaa lehteen menevä teksti ja saada siihen haluamansa asiakorjaukset. Tukilinjan lehtiartikkeleissa tavoitteena on luoda hyvässä yhteisymmärryksessä juttu, johon kaikki osapuolet voivat olla tyytyväisiä.

Myönnetyn välineen huolto

Tietokone, jonka sain Tukilinjan kautta, meni rikki. Mitä teen?
Tietokone on tuen saajan omaisuutta sen jälkeen, kun hän on vastaanottanut sen. Kun tietokone on postitettu tukitoimena suoraan kotiin, sen mukana on postitettu myös tuki- ja takuupalveluiden yhteystiedot. Samat paperit tulevat laitteen mukana myös silloin, kun tietokone on hankittu maksusitoumuksella. Takuuaikana tuen saaja voi hoitaa takuun kattamat korjaustarpeet takuuhuollon avulla.
Jos tuen saaja ei ole säilyttänyt tietokoneen papereita, hän voi ottaa yhteyttä Tukilinjan tukitoimintaan ja selvittää, mistä ja milloin laite on hankittu. Mikäli laite on Tukilinjan lähettämä, meiltä löytyvät sen takuuhuollon yhteystiedot.
Jos tietokoneeseen tullut vika on käyttäjän itse aiheuttama, ei laitteen takuu sitä kuitenkaan korvaa. Silloin voi kysyä korvausmahdollisuutta oman kotivakuutuksen kautta.

Toimintavälineen palauttaminen

Voiko myöntämänne toimintavälineen palauttaa Tukilinjaan, kun sille ei ole enää tarvetta.
Tukilinjan myöntämät välineet ovat tuen saajan omaisuutta. Jos toimintavälinettä ei enää tarvita, sille kannattaa etsiä uusi käyttäjä lahjoittamalla se esimerkiksi paikalliselle vammais- tai potilasyhdistykselle. Tukikoordinaattori voi tarvittaessa neuvoa välineen jatkosijoittamisessa.

Uudelleen hakeminen

Sain kielteisen päätöksen, voinko valittaa päätöksestä?
Tukilinja ei ole viranomainen vaan yksityinen toimija, joten virallista valitustietä ei ole.
Tukilinjafoorumi ei perustele kielteisiä päätöksiä, mutta päätökset nojaavat aina tuen myöntämisen periaatteisiin. Niiden mukaan tuki ohjataan ensisijaisesti vähävaraisille, syrjäytymisuhan alaisille henkilöille. Toisena keskeisenä kriteerinä on opiskelun ja työllistymisen tukeminen.
Usein kielteiseen päätökseen on syynä se, että hakija ei ole vähävarainen suhteessa muihin hakijoihin. Haettu tuen kohde voi myös olla sellainen, jota Tukilinja ei tue (esimerkiksi yksityishenkilöiden lomamatkat tai apuvälineet, jotka jokin julkinen taho on velvollinen hakijalle kustantamaan).
Mikäli olette saanut kielteisen tukipäätöksen, ei samaa tukea kannata hakea uudelleen samoin perustein.

Miksi sain pienemmän apurahan / vain osan hakemastani tuesta?
Tukilinjafoorumi ei valitettavasti perustele yksittäisiä apurahapäätöksiä eikä niihin voi hakea muutosta. Ymmärrämme tuen tarpeenne, mutta tukivaramme ovat rajalliset ja hakijoiden määrä on suuri. Tästä linkistä voitte tutustua tukitoimintamme painopisteisiin, joiden mukaisesti tukipäätökset tehdään.

Sain juuri apurahan, milloin voin hakea seuraavan kerran?
Tukilinjan apurahaa voi hakea, kun edellisestä myönteisestä päätöksestä on kulunut neljä vuotta. 1.1.2015 alkaen tehdyissä tukipäätöksissä tämä koskee kaikkia hakijoita ja tukikohteita.
Poikkeuksen tästä muodostavat ammattitutkintostipendi ja yhteistyöapurahat. Niiden saaminen ei estä hakemasta Tukilinjalta tänä aikana apurahaa muuhun tarkoitukseen.