Digimaailmassa

Timo Kähkönen on Tukilinja IT-koordinaattori. Hän seuraa, mitä digi- ja it-maailmassa tapahtuu.


Mukavaa työviikkoa!

Kun yhä useampi meistä tekee töitä kotoa käsin tietokoneella, kannattaa pohtia työskentelyasentoaan jo ennen kuin selkä- ja niskakivut alkavat. Sama pätee tietysti toimistotöihinkin.

Aloitetaan helpoimmasta asiasta eli työtasosta. Sellaiseksi kannattaa valita joko sähköisesti tai manuaalisesti korkeussäädettävä pöytä. Näiden erona on se että toisen säätäminen tapahtuu sähköavusteisesti nappia painamalla ja toisen kampea kääntämällä. Ja se suurin ero? Hintalappu: manuaalisesti säädettävän hinta on noin puolet sähköpöydän hinnasta.

Pieniin työtiloihin ja yksilöllisiin istumisratkaisuihin löytyy myös yksijalkaisia pöytiä, kuten oheisessa kuvassa.

Kannattaa muistaa, että säädettävän pöydän käyttöönotto tulee tehdä asteittain tai seurauksena voi olla selkäkipuja. Aloita 1–3 tunnilla seisomatyötä päivässä ja lisää aikaa korkeintaan tunnilla viikottain. Sama pätee myös esimerkiksi lomalta palattaessa. Hyviä lisävarusteita seisomatyöhön ovat ergonomiset kengät ja seisoma-alusta.

 

SITTEN TYÖVÄLINEESEEN: Yleisin virhe on asettaa näyttö liian alas, mikä käy helposti etenkin kannettavan tietokoneen käyttäjille. Seurauksena taivutat päätäsi huomaamatta koko ajan alaspäin, mikä rasittaa niskaa ja hartioita. Tilanne on onneksi helppo korjata. Tuettuun viistotasoon voit laittaa kannettavan melkein pystyasentoon, jolloin saat näytön yläreunan sijoittumaan katseesi tasalle jättäen itse ruudun katseen vaakatason alapuolelle.

Toinen hyvä ratkaisu on pöydällä seisova tai sen takareunaan kiinnitettävä erillinen taso. Sille voit siirtää joko läppärin tai pöytäkoneen näytön. Pöytätasolla työskennellään erillisellä näppäimistöllä ja hiirellä.

 

ISTUAKIN VOI voi monella tavalla. Hanki säädettävä työtuoli ja sijoitu istumaan niin, että hartiat jäävät rennoiksi ja niska suoraksi. Varmista myös että kädet eivät ole hartioita laajemmassa kulmassa ja että voit nojata käsiäsi johonkin. Mikäli tuolin joutuu säätämään niin ylös, että jalat jäävät roikkumaan, tarvitaan jalkatuki. Korkeussäädettävä pöytä on toinen ratkaisu.

Silloin tällöin istujan kannattaa tehdä pientä jumppaa, esimerkiksi pyöräilystä tuttua polkemisliikettä jaloissa ja hiihdosta tuttua kiertoliikettä ylävartalossa. Käsilihaksia voi aktivoida tekemällä nyrkkeilyliikkeitä, joissa nyrkit nojaavat vuorotellen hartiaan ja ojentuvat kohti näyttöä. (Samalla testaantuu riittävä etäisyys näytöstäkin!)

Ja vielä viimeisenä muistutuksena: pieni kävely on suositeltavaa jo tunnin tietokoneella työskentelyn jälkeen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*