Blogilinjalla: Tuomas

Tuomas Saloma on 34-vuotias eurajokilainen graafisen alan yrittäjä. Hän pitää Tukilinjan Blogilinjalla-vierasblogia huhti–toukokuussa 2020.


Yhteistyökumppaneiden tärkeys

Tänään vapun jälkeisenä lauantaina kuvaan, millaista on toimia digipainon omaavana yksityisyrittäjänä isojen tilausten saalistuksen onnistuessa. Tällöin nousevat tärkeään rooliin hyvät yhteistyökumppanit. Ilman heitä joutuisi asiakkaan ohjaamaan perinteisen printtitalon pakeille. Sanonta kuluukin: Yhteistyössä on voimaa!

Olen toiminut graafisen alan yksityisyrittäjänä jo 13 vuoden ajan. Sinä aikana on tapahtunut paljon. Omana toimintaperiaatteena pidän, että koskaan en myy potentiaaliselle asiakkaalle ”ei oota”. Otan asiakkaan tarpeen huomioon kokonaisvaltaisesti. Otetaanpa esimerkki oikeasta työstä.

Yhteistyön esimerkkinä kirja

Asiakas otti yhteyttä sähköpostitse, jossa esitti tarjouspyynnön kirjan taittamisesta ja painatuksesta. Innostuin jo todella tarjouspyynnöstä. Asiakas pyysi hintaa n. 100-136 sivuisen kirjan taittamisesta ja 500 kp:lleen painatuksesta pehmeä- tai kovakantisena. Digipainon omaavana ymmärsin heti, että minun on tehtävä yhteistyötä isomman painotalon kanssa, jotta asiakas saa haluamansa kirjan konkreettisesti käteensä.

Otin yhteyttä isomman painotalon myyntipäällikköön ja pyysin hinta-arviota kirjan painatuksesta. Saatuani häneltä erittäin lupaavan tuntuisen tarjouksen lähetin asiakkaalle oman tarjoukseni, joka sisälsi kirjan taiton ja painatuksen. Jännitys tiivistyi tiivistymistään, kun odotin asiakkaan vastausta tarjoukseeni. Muutaman päivän odottelun jälkeen kilahti sähköpostiini viesti, jonka sisältö oli kannaltani erittäin mieluisa. Asiakas hyväksyi tarjoukseni.

Tämän jälkeen alkoi asiakkaan kanssa keskustelu, miten asiassa kannatta seuraavaksi edetä. Hän esitti omat toiveensa, jotka minä taittaja toteutin. Oli siinä kuitenkin omat kommervenkkinsa, mutta millaiset…

Blogissa esiintyvät kirjat eivät liity tekstiin.

Asiakkaan toiveena oli, että hän saisi kirjaan tulevat tekstit valmiiksi taitettuna ja tulostettuna, johon hän merkkaisi kuvien paikat. Tämän jälkeen minä taittajana kävisin tekstin uudelleen läpi laittamalla kuvat asiakkaan toivomaan kohtaan. Ajattelin, että johan nyt on pyyntö, huh sentään… eihän tuollaista voi toteuttaa! Kirjoitin asiakkaalle viestin, jossa kerroin mitä käytännössä hänen toiveensa tarkoittaisi kirjan taittamisen suhteen. Olisin joutunut taittamaan kirjan käytännössä kahteen kertaan ja siihen olisi mennyt tuplasti enemmän aikaa, mitä lopulta siihen meni.

Ratkaisin asiakkaalle hänen toiveensa siten, että laitoin kirjaan tulevat kirjoitukset peräkkäin word –asiakirjaan, jonka tulostin hänelle ja johon hän merkkasi kuvien paikat. Tämän operaation jälkeen pääsin itse taittotyön kiinni ja taitoin asiakkaalle hänen toiveensa mukaisen kirjan.

Matkan varrella en selvinnyt uusilta törmäyksiltä asiakkaan kanssa. Hän alkoi kyselemään yllättäen missä aion kirjan painattaa, kun ethän itse sitä kuitenkaan paina? Vastasin asiakkaalle ystävällisesti, että minulla on hyvät yhteistyökumppanit. Älä ole huolissasi, saat laadukkaan kirjan käteesi sovitussa aikataulussa. Hän ei meinannut ymmärtää asiaa ollenkaan, vaan esitti kysymyksen uudelleen. Toistin vastaukseni hänelle ja lisäsin, että painopaikka tulee julki aikanaan, mutta keskeneräisessä työssä en julkaise yhteistyökumppaneita.

Saatuani kirjan taiton valmiiksi toimitin sen painettavaksi. Muutaman viikon odottelun jälkeen painetut kirjat toimitettiin asiakkaan antamaan osoitteeseen. Näin yhteistyö toimii, kun kaikkia ei kannata eikä voi digipainolla tehdä. Tasapainoilua kannattavuuden suhteen helpottaa merkittävästi, kun omaa tutun ja luotettavan kaverin hintavertailuja tehdessä.

Avainsanat: Asiakkaan toiveet, Digipaino, Kirja, Painatus, Taittotyö, Yhteistyökumppanit

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*